pierwociny religii - dyskusja

Rozwój nauki, naukowe ciekawostki, pseudo i paranauki. Sprytne i ciekawe rzeczy, badania i doswiadczenia.. Pisz o swoich zainteresowaniach.

pierwociny religii - dyskusja

Postautor: Achill » 17 lip 2015, 10:23

Trafiłem ostatnio w ramach wlasnych studiów tematyki religii i jej początków na coś takiego. Jako że tekst ma forme syntezy i jest wiec krotki i nie wymaga duzej ilosci czasu aby sie z nim zapoznać
autora znałem w trakcie moich studiów osobiscie, jest dla mnie osoba wiaryugodną.
choć musz eprzyznać że w śweitle zdobytej wiedzy widze pewne błedy (nie dotyczą one treści i interpeteacji badań archeologicznyc czy antropologicznych bo tu nie ma pola do zarzutów. Błeów doszukałem się natomiast we wstepie. Który w sposób materialistyczny tłumaczy albo raczej powino sie uzyć slowa zakłada na czym polagały pierwsze spostrzezenia ludzi dotyczace swiata "nadnaturalnego". brakuje mi to związku przyczynowo skutkowego - zakłada się że świadomość czy podświadomość (która nie znalazła póki co definicji w świecie naukowym ma ściśle okreslony zakres umiejętności i na pewno nie większy)
http://www.academia.edu/5111994/Pierwociny_zachowa%C5%84_religijnych._Poch%C3%B3wki_%C5%9Brodkowo_paleolityczne pisze:Kulturę definiuje się jako gatunkowy, społecznie organizowany system świadomego przystosowania sięczłowieka do otoczenia, realizowany za pośrednictwem przedmiotowych wytworów i mający na celu zaspokajanie różnorodnych potrzeb życiowych, których wystąpienie wzbudza ośrodki napędów emocyjnych. Wyposaże nieistoty ludzkiej w świadomość refleksyjną spowodowało pojawienie się potrzeb specyficznie ludzkich, do których należą
potrzeba uogólnionego poznania świata i potrzeba poczucia sensu (celowości) życia. Kulturową reakcjąna te potrzeby jest wytwarzanie światopoglądu i, w skali społecznej, wprzęganie go w
ideologiczny podsystem sterujący
(IPS). Pod pojęciem światopogląd będzie rozumiany indywidualnie wytwarzany, ale społecznie upowszechniany ogólny model świata, w którym wyznaczona jest pozycja człowieka i sens jego poczynań. Określać on zatem będzie nie tylko ogólne prawdy o świecie, sposoby ich poznania czy ogólne cele dążeń ludzkich, ale także zespół dopuszczalnych metod i środków do realizacji tych celów w sensie ogólnej strategii postępowania ludzi. Zarówno światopogląd, jak i sprzężone z nim instytucje społeczne będące jego nośnikami tworząIPS i stanowią specyficznie ludzką właściwość gatunkową. Na najwcześniejszym etapie swoich dziejów (w sensie epoki kamienia) człowiek żyłw ramach modelu łowiecko-zbierackiego, a nieco później (w neolicie) – rolnictwa i hodowli, ściśle współżyjąc z otoczeniem zarówno w sensie własnego gatunku, jak i fauny i flory. Konsekwencjątego była
animistyczna wizja świata
. Człowiek byłw staniewyjaśniaćotaczającągo rzeczywistośćtylko poprzez znajomośćsiebie – własnegoorganizmu i behawioru, oraz przez analogie ze światem przyrody. Najprawdopodobniejniebagatelnąrolęodgrywaćrównieżmusiały marzenia senne i stany transowe, postrzegane nie jako oderwane od rzeczywistości, ale jako jej integralna część.Zaludniały one otoczenie
upostaciowaniami symbolicznymi podświadomości
udostępnione świadomości dzięki sytuacjom o charakterze deprywacyjnymwymuszającymi m.in. wybudzanie sięze stanów snu głębokiego (REM), a co za tym idzie umożliwiające zapamiętanie marzeńsennych. Wzwiązku z tymnormalnie postrzegane na jawie rzeczy i procesy postrzegano jako skutek niemożliwych do zaobserwowania na jawie relacji między uosobionymi mocami duchowymi,stanowiącymi tajemnicząi ukrytąstronęrzeczywistości. Analogiątu mogłoby być postrzeganie zachowania sięczłowieka jako skutku gry niewidocznych emocji,wyobrażeńczy myśli. Podobnie jak na swoje zachowanie, na przebieg gry w
nadnaturalnej
sferze rzeczywistości, ludzie mogli wpływaćza pośrednictwemzabiegów magicznych i obrzędów religijnych adresowanych do uosobionych mocyduchowych, tym samym uzupełniając zwykłe zachowania narzędziowe i społeczne, którewpływały na otoczenie w sposób bezpośredni. Z takiego podłoża wyodrębnia sięjedna z najważniejszych składowych kultury duchowej człowieka, mianowicie religia. Stanowi jązorganizowany system wierzeńmagiczno-religijnych wraz z kodeksem zachowańmoralno-etycznych i obrzędowych. Bezpośrednio z tym systemem sprzężony jest zespółnośników instytucjonalnych oraz magicznych i sakralnych wytworów kulturowych.Całość tworzy razem IPS
.Jedynym źródłem danych na temat początków jakichkolwiek zachowań religijnych są znaleziska archeologiczne, które poddane odpowiedniej analizie i interpretacji mogą dać wgląd w kulturęduchowąich twórców. Najlepszym typem źródła są pochówki ludzkie, których pojawienie siębyło wyrazem rozwoju światopoglądu religijnego u ludzi.Waga, jaką przywiązuje siędo odpowiedniego „wyposażenia” zmarłego świadczy bowiem o pojawieniu się wierzeń dotyczących życia po śmierci, a tym samym jakiejś formy religijności, wiary w bóstwa, duchy czy inne siły, które, same niewidoczne, wpływają na życie człowieka


zachęcam do pzeczytania całości i właczenia się do dyskusji.
Tłumić potrzeby pospolite (...) materialne; stwarzać potrzeby intelektualne i podniosłe. Zmagać się, walczyć (...) za postęp ludzi i światów.(...) Kochać prawdę i sprawiedliwość (...) miłosierdzie, życzliwość, oto tajemnica szczęścia (...) oto obowiązek
Awatar użytkownika
Achill
spirytysta
spirytysta
 
Posty: 1177
Rejestracja: 29 sie 2014, 10:57

Wróć do Nauka

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości