,,Zwróciliśmy już uwagę na to, że Jezus gotów był uznać za własne - po odpowiednim "dopasowaniu" - zapatrywania esseńczyków na problematykę natury socjalnej, zarazem jednak nie mógł zaakceptować ani ich miłości podszytej nienawiścią (Hassliebe), ani ich separatyzmu. Jeśli wnikliwiej wczytamy się w Jezusowe wypowiedzi, znajdziemy w nich wyraźne antyesseńskie nuty. Odnajdujemy je na przykład w przypowieści o obrotnym rządcy (Łk 16, 1-12). Nawet po odkryciu pism qumrańskich nie wszystko jest w niej jasne - przypuszczalnie dlatego, że już Łukasz nie wyczuł ukrytego tam antyesseńskiego ostrza. W każdym razie nieuczciwy rządca otrzymuje pochwałę od swojego pana nie z racji swojego wątpliwego moralnie postępowania. Pochwała odnosi się tylko do jego roztropności; w interesie własnym bowiem skreślił dłużnikom pana część ich zobowiązań (Łk 16, 8-9):
Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z ludźmi podobnymi sobie niż synowie światłości. Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną,,
http://ksiazki.onet.pl/fragmenty-ksiazek/jezus/exejw